Ciucas, Drumetie, Tabere cu Suflet, Weekend Activ

La Cetatea Tabla Butii

TabereCuSuflet0250Weekendul acesta am profitat de vremea frumoasa si am facut o frumoasa drumetie in M-tii Ciucas si Siriu, la Cetatea Tabla Butii si la Cimitirul Eroilor!
Cetatea Tabla Butii se inalta pe o creasta ingusta de munte, la 2 km sud de vechea granita dintre Tara Romaneasca si Transilvania, si functiona ca punct vamal. Chiar prin mijlocul cetatii trece Drumul de pe Plai – un vechi drum roman ce trecea muntii si facea legatura intre cele doua regiuni istorice.
Cetatea este de dimensiuni reduse, avand forma unui patrulater neregulat, iar la colturi avand patru turnuri de diferite forme si dimensiuni. Sunt doua intrari, cea din sud avand un sant de aparare care se mai poate distinge si astazi.
Se spune ca Cetatea a fost construita de Cavalerii Teutoni in 1211, care i-au dat numele de Kreuzberg – Cetatea Crucii. Numele actual vine de la tablele stantate pe butoaiele cu vin dupa ce erau vamuite.
Alti istorici considera ca ridicarea cetatii este legata de pretentiile regelui maghiar din sec XIV de a avea un culoar de libera trecere intre Brasov si Braila. Proiectul a inceput prin construirea acestei cetati in punctul de plecare, insa mai departe planul nu a mai fost pus in aplicare.

Pentru a ajunge aici, am mers pe un drum forestier intre Valea Teleajenului si Valea Telejenelului, apoi am urcat pe un traseu marcat, prin padure, pe Plaiul Cetatii, pana la vechea granita dintre Tara Romaneasca si Transilvania. De aici ne-am continuat drumul spre Est,  pe o poteca nemarcata ce urca domol, pe culmea ce leaga M-tii Ciucas de M-tii Siriu. Ajunsi in acest punct, am putut distinge cu usurinta transeele sapate acum mai bine de o suta de ani, puncte de comanda si alte urme ale Primului Razboi Mondial.
Urmatorul popas l-am facut la Cetate, pe care am admirat-o pe indelete.
De aici ne-am indreptat catre Cimitirul Eroilor, in care zac alaturi, romani si austro-ungari, “concretizand chiar in mormant generozitatea blandului nostru popor”, dupa cum sta scris pe zidul monumentului.

A fost o excursie minunata, plina de voie buna si in care am vazut o multime de lucruri interesante, inclusiv o bufnita uriasa ce statea pe o creanga, in plin soare, si se uita la noi:)

Iata cateva poze:

Foto: Raluca Crefelean, Lucian Stimeriu, Radu Savin

La aproape doi ani de la aceasta excursie un domn ne ruga sa sustinem “actiunea de marcare si popularizare a potecilor din Muntii Siriu” pe acest site / articol, printr-un mesaj / banner. Ne facem datoria de a-i ajuta pe toti cei care ne cer ajutorul, asadar iata mesajul:

Sustinem www.muntii-siriu.ro

1 thought on “La Cetatea Tabla Butii”

Leave a comment